BTJ-recension

Den viktiga BTJ-recensionen på "Flickan som blev varg" har kommit (bibliotekstjänsten som prensenterar nya titlar och vägledande recensioner). Och vad härligt att den är så här bra!

Hedman, Sofia. Flickan som blev varg. Text: Sofia Hedman. Bild: Jenny Lucander. Vombat. 28 s. Inbunden. 3 år och uppåt.
BN 5287373­2E 892965
Bilderbok. Realism och fantasi glider lekfullt ihop i denna berättelse om att våga säga ifrån och visa sina känslor. I centrum står en osäker flicka, femåriga Milda, som alltid är jättesnäll och aldrig är arg eller sur. Men när barnen på förskolan retas blir hon ledsen och stänger in sig på toaletten. En dag leker Milda hos Ilma, som utan lov tar hennes balettkjol och krona. Då springer Milda in på toaletten och skriker att hon är arg. Bli inte varg, svarar Ilma förskräckt – och med det missförståndet förvandlas konflikten till en busig varglek som slutar med att Milda glad och stärkt ger sin krona till Ilma. Läsaren rycks lätt med i berättelsen där flickornas känslor skildras med fin inlevelse i det enkla och tonsäkra språket. Dramatiken blir riktigt tät i de charmfulla bilderna som gestaltar karaktärerna med värme och humor, och bitvis förvandlar dem till ömsom läskiga och godmodiga vargar. De personligt utförda illustrationerna är dekorativa med tunna konturlinjer och milda välstämda färger, och man försjunker gärna i de härliga och välgjorda miljöbilderna fyllda med kluriga detaljer. Flickan som blev varg är tänkvärd och underhållande läsning. Sofia Hedman skriver barn­ och ungdomsböcker och Jenny Lucander verkar som illustratör i Sverige och Finland.­ Boel Peterson.
Häfte 15101 Sorteringskod: 120